چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
نمایش اسناد تاریخی در ساختمان آرشیو ملی

نسرین نگاهبان، معاون اداره کل اطلاع رسانی آرشیو ملی گفت: نمایشگاه اسناد تاریخی از دوره صفویه تا قاجار که در کتابخانه ملی برپاست به لحاظ انتقال اطلاعات و نیز به دلیل وجوه هنری به کار رفته در آنها دارای ارزش بسیاری هستند.

معاون اداره کل اطلاع‌رسانی آرشیو ملی درباره نمایشگاه اسناد تاریخی از دوره صفویه تا قاجار به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در این سازمان کمتر پیش آمده که نسخه اصل اسناد را به دلیل حساسیت نگهداری از آنها به نمایش بگذارند.

نسرین نگاهبان افزود: با دستور رضا صالحی‌امیری، رئیس کتابخانه و سازمان اسناد ملی، اسناد مربوط به دوره صفویه تا قاجار و بخشی از اسناد قاجار طی دیروز و امروز (چهارشنبه 13 اسفند) در معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته شده است.
 
معاون اداره کل اطلاع رسانی آرشیو ملی اظهار کرد: اسناد به نمایش گذاشته شده به لحاظ انتقال اطلاعات و نیز به دلیل وجوه هنری و انواع خطی که در آنها به کار رفته از جمله خط تذهیب و سایر خط‌‌ها از ارزش بسیاری برخوردارند و خطوط به کار رفته در این اسناد می‌تواند مورد توجه هنرمندان نیز قرار بگیرد.
 
نگاهبان با اشاره به مسائل سیاسی و اقتصادی که در اسناد به نمایش گذاشته شده عنوان کرد: این اسناد مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دوران صفویه را که پژوهشگران بسیاری درصدد دستیابی به آنها هستند را بازگو می‌کند. همچنین نوع کلمه‌هایی که در مطالب آنها استفاده شده نیز دارای اهمیت بسیاری است.
 
وی درباره اهمیت اسناد تاریخی بیان کرد: اسناد مانند انسان‌ها که شناسنامه دارند و شناسنامه هویت آنها را نشان می‌دهد، هویت ملی ما را منعکس می‌کنند که باید در حفظ و نگهداری آنها کوشا باشیم. زیرا این اسناد گذشته تاریخی ما را روایت می‌کنند و آرشیوها که محل نگهداری آنها هستند مانند پلی میان گذشته و آینده عمل می‌کنند.
 
معاون اداره کل اطلاع رسانی آرشیو ملی افزود: آگاه شدن سیاستمداران و دولتمردان از اطلاعاتی که در اسناد تاریخی وجود دارد، به آنها کمک می‌کند تصمیم‌گیری‌های بهتری در رابطه با مسائل مختلف کشورمان بگیرند.
 
نگاهبان درباره تعداد اسناد نمایشگاه گفت: اسناد این نمایشگاه در 120 ویترین چیده شده است و در معرض تماشای بازدیدکنندگان قرار دارد. ضمن این‌که این اسناد علاوه بر اسنادی که از داخل مخزن‌های آرشیو به این‌جا منتقل شده، اسناد خریداری شده و اسناد اهدایی را نیز دربرمی‌گیرد.
 
وی ادامه داد: تعدادی از اسناد این نمایشگاه به آلبوم‌های بیوتات سلطنتی قاجار اختصاص دارد که حاوی اطلاعات مهمی هستند و برای نخستین‌بار است که این اسناد در معرض دید پژوهشگران قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها